בראשית - מזל שנבראו גם עצים


השנה בקריאה של פרשת בראשית, ממש על ההתחלה, בלט לי שאמנם בראשית ברא ה' את השמים ואת הארץ, אבל היו כבר מים. מה פתאום? מי כתב את הסיפור הזה? הנה, שני הפסוקים הראשונים:

בְּרֵאשִׁית, בָּרָא אֱלֹהִים, אֵת הַשָּׁמַיִם, וְאֵת הָאָרֶץ. וְהָאָרֶץ, הָיְתָה תֹהוּ וָבֹהוּ, וְחֹשֶׁךְ, עַל-פְּנֵי תְהוֹם; וְרוּחַ אֱלֹהִים, מְרַחֶפֶת עַל-פְּנֵי הַמָּיִם.

לא רק זאת, ועוד – בסיפור השני של הבריאה, שמתחיל בפרק ב, פסוק ד, גם כאן, אין אזכור של בריאת המים, אם כי המים כן מגיעים ממקום כלשהו:  

אֵלֶּה תוֹלְדוֹת הַשָּׁמַיִם וְהָאָרֶץ, בְּהִבָּרְאָם:  בְּיוֹם, עֲשׂוֹת יְהוָה אֱלֹהִים--אֶרֶץ וְשָׁמָיִם. וְכֹל שִׂיחַ הַשָּׂדֶה, טֶרֶם יִהְיֶה בָאָרֶץ, וְכָל-עֵשֶׂב הַשָּׂדֶה, טֶרֶם יִצְמָח:  כִּי לֹא הִמְטִיר יְהוָה אֱלֹהִים, עַל-הָאָרֶץ, וְאָדָם אַיִן, לַעֲבֹד אֶת-הָאֲדָמָה. וְאֵד, יַעֲלֶה מִן-הָאָרֶץ, וְהִשְׁקָה, אֶת-כָּל-פְּנֵי הָאֲדָמָה.

אז מה אנחנו יכולים להסיק מהעניין הזה? הכותב הקמאי לא ממש הבין את העולם, והסיפורים של הבריאה, אנחנו לומדים מהמחקר, באים להסביר לנו משהו שאנחנו לא ממש מבינים. הסיפור של פרק א, שהמחקר מלמד נכתב מאד מאוחר, אולי בגלות בבל, או בתקופה של עזרא הסופר, בא להציג עולם מתקתק כמו שעון, עולם של אלוהים השען, שהפעיל את הגלגלים והכל ממשיך לפעול לפי הסדר. אבל בקשר למים, בעולם הזה, המים היו תמיד, המים יהיו תמיד, המים רק נמנעים מלהציף את כל היקום על ידי רצונו של האל.

הסיפור השני הרבה יותר קדום, לפי המחקר. וכך גם התפיסה שלו. אין פה סדר, יש פה ניסוי וטעיה. ומבחינת המים, יש פה משהו מפתיע – המים עולים כאד מהארץ להשקות את האדמה – וזה בעצם הסיפור שלמדנו בבית ספר על מעגל המים – המים מתאדים, מתעבים בעננים בשמים, נופלים כגשם על האדמה, וחוזר חלילה.

האמת, כמובן, מרוכבת יותר. מחקרים מראים שמעגל המים מורכב יותר ממה שלמדנו בבית הספר. מים מתאדים מעל הים, כמובן, אבל הרבה מים מתאדים גם מעל היבשה, במיוחד מעצים. עצים כל כך חשובים, שללא עצים, לא היו גשמים נופלים באמצע היבשת. כל היבשות היו כמו אוסטרליה, עם מדבר גדול וצחיח באמצע, ומעט ירוק בשוליים, בקרבת חוף הים. יערות באזורים הטרופיים של העולם נקראים יערות הגשם ולא בכדי – הם באמת מייצרים לעצמם את הגשם. ההערכה היא שעץ ביער גשם מסוגל להעביר 1000 מ"ק של מים מהקרקע לאטמוספירה בשנה. כשהעצים צריכים מים, הם משחררים שמנים אתריים לאטמוספירה, אשר יוצרים את התנאים להתעבות עננים, עד שהמים המעובים נופלים כטיפות גשם. אמנם זה לא "יודע טוב ורע", אבל זה ידע שכדאי לנו, בני האדם, ללמוד – ולפני שנגמור לכרות את כל היערות!



עץ מסוג אחר - אנסמבל רנות עם רחל אלעני שרים "עץ הכוכבים" אנסמבל רנות - עץ הכוכבים

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

My soul has dwelt too long among haters of peace. I embody peace, and though I talk til I am blue in the face, they insist on war.

פרשת יתרו, תשפ"ג - לפיכך נתנה [התורה] במדבר, דימוס פרהסיא במקום הפקר

פרשת ויגש - תשפ"ג - מי יתן שנהיה עם מאוחד בארצנו