ויצא - ליעקב סולם יעקב. מה הסולם שלך?

צילום: נרתיק לטלית מצויר בצבעי אקריליק, ציור מופשט בצורה של סלילי כפול ההופך לסולם, עם דמות קטנה מטפסת ודיוקן פרופיל גדול
נרתיק לטלית, אקריליק על בד מאת עליזה מאיו
 הפרשה שלנו מתחיל בחלומו של יעקב: 
י וַיֵּצֵ֥א יַֽעֲקֹ֖ב מִבְּאֵ֣ר שָׁ֑בַע וַיֵּ֖לֶךְ חָרָֽנָה׃ יא וַיִּפְגַּ֨ע בַּמָּק֜וֹם וַיָּ֤לֶן שָׁם֙ כִּי־בָ֣א הַשֶּׁ֔מֶשׁ וַיִּקַּח֙ מֵֽאַבְנֵ֣י הַמָּק֔וֹם וַיָּ֖שֶׂם מְרַֽאֲשֹׁתָ֑יו וַיִּשְׁכַּ֖ב בַּמָּק֥וֹם הַהֽוּא׃ יב וַֽיַּחֲלֹ֗ם וְהִנֵּ֤ה סֻלָּם֙ מֻצָּ֣ב אַ֔רְצָה וְרֹאשׁ֖וֹ מַגִּ֣יעַ הַשָּׁמָ֑יְמָה וְהִנֵּה֙ מַלְאֲכֵ֣י אֱלֹהִ֔ים עֹלִ֥ים וְיֹֽרְדִ֖ים בּֽוֹ׃

מפרשים החל מבעל מדרש תנחומא מזהים את הסולם עם המין האנושי והמלאכים עם התפילות שלנו. כשהייתי סטודנט לרבנות, אשתי עליזה יצרה בשבילי נרתיק לטלית, עם ציור שנותן פרשנות חדשה לחלומו של יעקב: הסולם נוצר מסלילי הדי אן איי, שגם מזכיר את סיבובי הרצועה של התפילין על היד. הרקע, בצבעי הקשת, מזכיר את דמדומי השחר של הבוקר במדבר, והסולם נעלם אל תוך אלומת אור אשר מדגיש את המרחק האין סופי שבין העולם הזה והמרחבים של החלל החיצון. 

 בספרו "יהדות כציביליזציה" מדבר הרב מרדכי קפלן שהיהדות היא לא רק דת, היא לא רק לאום, אלא ציביליזציה שלמה. יש לנו שפות, ספרות, דת, מאכלים, אמנות, היסטוריה ועוד. כל יהודי ויהודיה מזדהה עם שילובים שונים מבין אמצעי הביטוי הללו, בין אם אחד, או שניים, או אחרים. לא כל היסטוריה יהודית היא היסטוריה של כל היהודים כמו שלא כל מאכל יהודי הוא מאכל של כל היהודים, אבל כל אחד מבין אמצעי הביטוי הללו הם יהודיים באופן מובהק. 

 אז כל אחד מאיתנו מטפס דרך הסולם שלו/שלה. מה הסולם שלך?

 

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

My soul has dwelt too long among haters of peace. I embody peace, and though I talk til I am blue in the face, they insist on war.

פרשת יתרו, תשפ"ג - לפיכך נתנה [התורה] במדבר, דימוס פרהסיא במקום הפקר

פרשת ויגש - תשפ"ג - מי יתן שנהיה עם מאוחד בארצנו