ויקרא - הגיע זמן קורבן

 


Boxes of donations for Ukrainian refugees
פרשת ויקרא פותחת את נושא הקרבנות, הנושא שהתורה מקדישה לו הכי הרבה מקום בתורה. וזה גם הנושא שהכי קשה לנו להתחבר אליו בתורה כולה. כבר לפני 200 שנה, רבני גרמניה ביקשו לעשות "רפורמה" ליהדות כי הם וצאן מרעיתם לא התחברו לקורבנות. הם ביקשו להתקרב לאלהים בדרכים אחרות.

ה"טכנולוגיה" של הקורבנות מסובכת. יש קורבן חטאת, יש קורבן אשם, יש קורבן שלמים, ויש קורבן עולה, אישֶׁה – על האש שנשרף כליל, עד אפר. בין הקורבנות, חלק אפשר להביא מהחי או מהצומח, אחרים צריך להביא רק מהחי, כל התורה הזאת מלאה בפרטים, מה מותר למי, מתי חייבים, מתי זה רשות. לא צריך להיות רפורמי גדול כדי למצוא פגם – כבר בתקופת הנביאים אנחנו רואים שמערכת הקרבת הקורבנות היתה מוקד לביקורת, כי המוסד הזה הוא בית גידול לשחיתויות. פשוטו כמשמעו. אם הדרך לרצות את האל הוא ע"י שריפת חיות, ברור שמי שיכול לגדל הכי הרבה חיות, הוא יירצה את ה' הכי טוב. שלו לדבר על קהות החושים הדרוש לשוחטים, לכהנים, שאמורים להיות הקרובים ביותר לאלהים, אבל מעצם עבודתם הם צריכים להתעלם מהאכזריות הנדרשת למעשה השחיטה. ומי אנחנו, בני האדם, שיש לנו זכות לשלול חיים מבעלי חיים שלא לצורך בסיסי שלנו?  לצורך אוכל, אולי אני יכול להצדיק הריגה של יצור חי, אבל בשביל להתקרב לאלהים? זה נראה לי דווקא מרחיק.

כבר יש הרבה על מה לדון בפרשה הזאת, מבחינה אינטלקטואלית. אבל המצב בעולם כיום דורש מאיתנו יותר. אם עד היום לא הבנו מה זה קורבן, למה בן אדם היה רוצה להקריב קורבן כדי להתקרב לאלהים, היום אנחנו צריכים להסתכל אחרת. אנחנו צריכים להבין מה זה קורבן – כי אנחנו רואים מיליוני בני אדם באוקראינה ובפולין מקריבים קורבנות. בן לילה, כל העם באוקראינה הפך את מעשיו מעבודה יום יומית, והתחיל להקריב אחד למען האחר – פולנים וגרמנים מקריבים למען אוקראינים. שאר העולם – לוקח זמן להבין, לשנות את סדרי העדיפויות, אבל אנחנו צריכים להקריב.

בפרשה שלנו, הקרבת קורבן מיועד לעזור לנו להתקרב לאלהים. כיום, בעולם שלנו, אנחנו מחויבים להקריב קורבן – לעלות את הנוחות שלנו, כדי להתקרב לאדם – לאדם שבנו, לאדם האחר. אנחנו חייבים לעשות למען האחר. כדי להישאר בני אדם.


תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

My soul has dwelt too long among haters of peace. I embody peace, and though I talk til I am blue in the face, they insist on war.

פרשת יתרו, תשפ"ג - לפיכך נתנה [התורה] במדבר, דימוס פרהסיא במקום הפקר

פרשת ויגש - תשפ"ג - מי יתן שנהיה עם מאוחד בארצנו