רשומות

לקראת ט' באב: אחרי קריסת הכונן הקשיח - מדיטציה על מצב העולם המיתי היהודי

מאת ר' זלמן שחטר-שלומי, זצ"ל (1924-2014) המאמר הזה נכתב לראשונה בשנות ה90 של המאה העשרים. רב זלמן שימש אז כיו"ר "חכמת העולם" באונ' נארופה בבולדר, קולורדו. האינטרנט היה רק בהתחלה ועוד לא היו טלפונים חכמים. רב זלמן תמיד הרגיש בבית עם מחשבים, והשאלת הדימוי עדיין מדבר אלי. מאנגלית: הרב דניאל בורשטיין  הכונן הקשיח שלי קרס, וגם לוח האם. אם אי פעם קרה לך קריסה כזאת ב"הרחבת הזיכרון", בכלי בו אתה מחזיק את המידע שלך, תבין מה עבר עלי כשתמיכת העולם שלי הבלתי-נראה, הקיברנטי, הפך בלתי זמין. סוג של דיכאון תלוי-מחשב, אבל על כל הקבצים שלא גיביתי, שהם אבודים לנצח. וכשנזכרתי במה שאבד לי, הבטחתי לעצמי לעשות הכל כדי להחזיר את הכל למצב של לפני הקריסה, כדי שהחיים שלי יכלו להמשיך ללא הפרעה. ובמקרים כאלה, ככה אנחנו עושים. עכשיו דמיינו שזה היה מחשב DOS שקרס, וכשעובדים על החזרת המערכת, אתה לומד שלוח אם חדש, מעבד מרובה ליבות, כרטיס רשת מהיר יותר, גרסת חלונות הכי עדכני, כל זה זמין – אפילו תוכל לשפר את המצב אם תבנה פלטפורמה רחבה יותר וחזקה יותר עבור מסד הנתונים. אזי –...

פרשת שמות תש"פ 19.1.20

דרשה שאשא בבית כנסת של קיבוץ קטורה שבת שלום, אני רוצה להקדיש את הדרשה הזאת לזכרון הדוד שלי, רוני ג'ייקובס, שמואל יהודה בן דוד ונחמה, שהלך לעולמו לפני שנתיים. כמה מתאים שהיארצייט שלו נופל השנה בפרשת שמות. כי מבין הדברים שלמדתי ממנו, אני זוכר שהוא לימד אותי את הערך של שם טוב, של יושרה. הוא ממש הושיב אותי ואמר לי את זה. ----------- בדרשה הזאת אפתח הרבה נושאים, אשאל הרבה שאלות, ואני מניח שלא אתן הרבה תשובות, אלא נשאר עם השאלות. אז, שמות. מה יש בשם? מה משמעות השם? האם יוליה (כלומר, שייקספיר) צדקה? האם מה שנקרא לו שושנה / ריחו יהיה מתוק תחת כל שם אחר? בספר בראשית, בפרק ב, אדם הראשון זוכה בתפקיד מיוחד במינו - אלהים מביא לו את החיות לראות איזה שם יתן להם:  וַיִּ֩צֶר֩ יְהֹוָ֨ה אֱלֹהִ֜ים מִן־הָֽאֲדָמָ֗ה כׇּל־חַיַּ֤ת הַשָּׂדֶה֙ וְאֵת֙ כׇּל־ע֣וֹף הַשָּׁמַ֔יִם וַיָּבֵא֙ אֶל־הָ֣אָדָ֔ם לִרְא֖וֹת מַה־יִּקְרָא־ל֑וֹ וְכֹל֩ אֲשֶׁ֨ר יִקְרָא־ל֧וֹ הָֽאָדָ֛ם נֶ֥פֶשׁ חַיָּ֖ה ה֥וּא שְׁמֽוֹ׃ עד כאן, זה די ברור, ומובן לנו. אבל בפסוק הבא  - וַיִּקְרָ֨א הָֽאָדָ֜ם שֵׁמ֗וֹת לְכׇל־הַבְּה...

מאי חנוכה? מבט אסטרונומי על חגי החורף

מאי חנוכה? מאת הרב דניאל בורשטיין הפרק הראשון במסכת עבודה זרה עוסק בהתרחקות מעובדי עבודה זרה בימי חגיהם. לכן עוסקות המשניות בתיאור חגיהם של עובדי העבודה הזרה. שניים מבין החגים של עבודה זרה שמוזכרים במשנה, 'קלנדא' ו'סטרנורא', מתרחשים סביב תקופת טבת, הוא היום הקצר בשנה, הנקרא היום בלשון המדע "יום ההיפוך החורפי". הקלנדא חל שמונה ימים לפניו, ואילו הסטרנורא חל שמונה ימים לאחריו. הגמרא מביאה ברייתא (מדרש שלא מופיע במשנה) שמסביר את מקור החגים: ·          ת"ר לפי שראה אדם הראשון יום שמתמעט והולך אמר אוי לי שמא בשביל שסרחתי עולם חשוך בעדי וחוזר לתוהו ובוהו וזו היא מיתה שנקנסה עלי מן השמים עמד וישב ח' ימים בתענית [ובתפלה]. כיון שראה תקופת טבת וראה יום שמאריך והולך אמר מנהגו של עולם הוא הלך ועשה שמונה ימים טובים לשנה האחרת עשאן לאלו ולאלו ימים טובים הוא קבעם לשם שמים והם קבעום לשם עבודת כוכבים. (ובתרגום חופשי שלי ללשון ימינו) בחורף הראשון, כאשר אדם וחווה שמו לב שהימים מתקצרים והלילות מתארכים, הם חששו שמא זה עונשם על חטא אכילת פרי עץ הדעת,...

להתחיל מבראשית

להתחיל מבראשית מאמר זה ראה אור בגיליון נובמבר-דצמבר 2019 של עיתון "קצה המדבר" מאת הרב דניאל בורשטיין, רב אזורי חבל אילות מועדים לשגרה, כמו שנהגנו לומר לאחרונה. נגמרו החגים ואנחנו מתחילים לקרוא בתורה מבראשית, בסדרה של "פרשת השבוע" הנהוג בקהילות ישראל באלף שנים האחרונות, אולי יותר. התחלת התורה עם בריאת העולם כל כך מושרש, אנחנו לא עוצרים לחשוב על זה. עושים מסיבת "תהו ובוהו" לילדי כיתות ב', מזמזמים את השיר "החגיגה נגמרת" וממשיכים בשגרת החיים.  בפירושו לתורה, רש"י מיד שואל על השאלה שאנחנו לא מתעכבים לשאול, למה התורה מתחילה בבראשית ברא? בראשית - אמר רבי יצחק: לא היה צריך להתחיל את התורה אלא מ"החודש הזה לכם" (שמות יב, ב), שהיא מצוה ראשונה שנצטוו בה ישראל, ומה טעם פתח בבראשית? רש"י מרמז כאן שהתורה מיועדת לכל העמים ולא רק לנו. ודורש המשנה (סנהדרין ד ה) "לפיכך נברא אדם יחידי... מפני שלום הבריות, שלא יאמר אדם לחברו אבא גדול מאביך". אנחנו קוראים בספר בראשית למשך 12 שבועות. הסיפורים ממש נפלאים. ל...

ה'תש"פ

ה'תש"פ – ה אם ת היה ש נת פ יוס? ה אם ת היה ש נת פ שרה? ה אם ת היה ש נה של פ וריות? או שמא דברים אחרים שלא נזכיר בקול רם (תפו, תפו, תפו)? החלפנו קידומת... נכנסנו לעשור השמונים, עשור ה-פ'. עשור הפ"ה.  מאמר זה הופיע בגיליון אוקטובר 2019 של עיתון "קצה המדבר" מאת הרב דניאל בורשטיין, רב אזורי, חבל אילות התחלנו שנה חדש, ועברנו קידומת. האם תהיה זאת שנה טובה יותר? שתי מערכות בחירות מאחורינו. וכן עשרת ימי תשובה. אני מקווה שכולם ניצלו את הימים הנוראים האלה לא רק להתפלל, אלא באמת להסתכל פנימה למשמש ולפשפש – ולגלות את הדברים שיש לשנות בתוך עצמנו, וגם בתוך הקהילה, העם, והעולם, כמה שנוכל להשפיע. חג סוכות: סוֹף דָּבָר הַכֹּל נִשְׁמָע אֶת הָאֱלֹהִים יְרָא וְאֶת מִצְוֺתָיו שְׁמוֹר כִּי זֶה כׇּל הָאָדָם. (קהלת יב יג) סוף סוף הגיע הזמן לנוח, לראות את אסיף המעשים של השנה שחלפה, ואולי להפנים את הפרספקטיבה של סוף שנה. בחג הסוכות, מסורת בידנו לקרוא במגילת קהלת, מגילה שיש בה מסר ברור – לא ממש משנה מה נעשה – העולם גדול הרבה יותר מאיתנו, ואנחנו רק חלק מאד קטן מ...