פרשת בא - תרגום מ"מסעי התורה" של שפע גולד

פרשת בא (שמות י א – יג טז) 

 בספרה של המורה שלי הרבה שפע גולד (וכן באתר האינטרנט שלה), היא כותבת פירוש רוחני לכל פרשות השבוע. הפירוש שלה כה פשוט שהוא מתאים מאד לקרוא עם הילדים, אך באותה מידה כה עמוק שהוא מתאים גם ללמוד עם מבוגרים. בכל פרשה, היא מחלקת את הפירוש שלה לשלושה רבדים: הברכה, האתגר הרוחני, והדרכה לאימון - תרגילים פשוטים להעמקת ההבנה העצמית שלנו.


מאת הרבה שפע גולד מתוך הספר Torah Journeys "מסעי תורה"

(תורגם מאנגלית ע"י הרב דניאל בורשטיין)

הברכה:

הברכה של פרשת בא היא החופש שלנו. אנחנו סוף סוף לוקחים את הצעד הראשון הזה מתוך המקומות הצרים של מצרים והופכים להולכים מודעים אשר חלמנו את חלום ההתעוררות.

 

במסורת שלנו החופש הוא לא רק "חופש מ-", החופש מעושק, מסבל או מעבדות. אלא זה "חופש ל-", החופש להיות ביחסים ישירים עם ה' גואלנו. להיות ביחסים כאלה משמע לשרת את האחד, השלם, הקדוש. החופש שלנו תלוי בשרות הזה.

 

בתחילת הפרשה, ה' מדבר אל משה, אל הנביא הפנימי שלנו, ואומר "בא! תיכנס! אני מחכה לכם בליבו של פרעה. ליבו של פרעה נמצא בתוככם. זה המקום שנהיה כבד תחת המשקל של חוויות החיים. זה המקום שהתקשה – הקליפה החיצונית שלו עשויה ציניות והשכבות הפנימיות שלו עשויות פחד ואבל שמעולם לא התרפאו. דרך הלב הזה אתם חייבים לעבור אם תרצו לדעת אותי, אם תרצו אי פעם לגלות את החופש."

 

יש מדרש על מלאכים קנאים שנדרשים להחביא את ניצוץ האלהות בעולם.

"בואו נשים אותו בראש ההר הכי גבוה" אומר מלאך אחד.

"לא", אומר אחר, "האדם שאפתן כל כך, הוא ימצא אותו שם."

"אז נקבור אותו מתחת לים הכי עמוק!"

"גם זה לא יעבוד". עונה מלאך אחר. "האדם בעל תושיה. הוא ימצא אותו שם."

אחרי כמה רגעים, המלאך הכי חכם אומר "אני יודע. נשים אותו בלב האדם. שם הם לעולם לא יחפשו אותו."

 

ובכן, ניצוץ האלהות מוסתר בלב פרעה – מוגן על ידי הכובד שהצטבר, על ידי הקשיחות שבנינו להגן על עצמנו. לעתים, הניצוץ הזה מדבר אלינו מבפנים, ויאמר "בא! כנס! אני מחכה לך כל כך הרבה זמן"...

 

כשאנחנו עוברים דרך הלב של פרעה, ונכנסים למעמקים שבפנים, הברכה שנאחנו מקבלים היא חופש והגנה ממלאך המוות, ששולט רק על פני השטח.

 

אנחנו נקראים לגלות את המודעות הזאת ב"ליל שימורים".

 

אנחנו מתברכים בטקס – בחגיגת התחדשות שדרכה נוכל לחוות מחדש את הנס של החופש ע"י סעודה – סעודה של מצה. ה"שפת אמת" מלמד שהמצה מסמלת את הגרעין של העצמי – לפני שהוא "מתנפח" ע"י האגו.

 

האתגר הרוחני

 

העולם הזה קורא לנו תמיד לראות רק את פני השטח דרך הדרמות, הפיתויים, הצחוקים והדילמות המשעשעות שלו. אנחנו מותקפים תדיר בגירויים, אנחנו מתחילים לסמוך על הגירויים להגן על עצמנו משיעמום, מריקנות איומה. האתגר הרוחני של בא נמצא בגידול ופיתוח חיי פנימיות עשירים. המחסומים לפנימיות ועומק מיוצגות ע"י לב פרעה, המחסום שדרכו אנחנו  חייבים לעבור בדרכינו אל החופש.

 

כיצד אנחנו ניגשים לכובד המשא שלנו? כיצד אנחנו מודים בקיום של הקליפה הקשה? של דימוי עצמי קטן מדי? ישנם רגעים שהעומס מורם מאיתנו, שהקליפה מתרככת, והלב החופשי מתגלה בכל הדרו. גם כשהרגעים האלה דוהים, אני מעלה אותם בתודעה שלי ובהכרת התודה שלי. אני שומרת את הזיכרון של הגדלות הפנימית ומחזיקה אותו כעדות נגד העולם שרק מתחזה לשקף את האמת השלמה.

 

אחד המפתחות לחופש נמצא בהתעקשותו של משה שכל העם יצא ביחד. כשפרעה מציע חופש אם רק הנשים והטף ישארו בעבדות, משה מסרב, כי הוא מבין שלהיות חופשי משמע להיות שלם ומגובש. כשפרעה מציע חופש אם העם ישאירו את הצאן, משה שוב מסרב, כי הוא יודע שבלי ההכרה בכל מרכיבי האישיות של עצמינו, לא נוכל לשרת את ה'.

 

האתגר לפנינו הוא לקבל ולכבד את כל חלקי העצמי כתנאי מקדים לחופש. כשאנחנו עונים לקריאה של "בא" אנחנו מובלים אל הדרך להחלמה ולשלמות.

 

הדרכה לאימון

מוצעים שני תרגילים לאימון בשבוע של "בא".

 

ריכוך הלב – מדיטציה למוסיקה:

הקדישו זמן לבד לעבור דרך לב-הפרעה שבתכוככם ושבו קצת בחלל הפנימי.

 

בחרו ביצירה מוסיקלית יפה שאתם מאמינים שיש בו כח להקל על הכובד שבלב ולרכך את קירותיו הקשיחים. (הסימפוניה השביעית של בטהובן עושה את זה בשבילי). וודאו שלא יפריעו לכם ושיהיה לכם נוח.

 

לפני שתתחילו, הדליקו נר והקדישו את הזמן הזה לקדושה ושלמות. היו ערים למקומות של ציניות בלבכם ולמקורות מתח בגוף, ותאפשרו למוסיקה לחדור בעדינות למקומות האלה. שימו לב לרגשות שעולות לפני השטח ואפשרו להם להשתחרר.

 

נצלו את הנשימה לכוון את כח המוסיקה למקומות של כובד וקושי.

 

בסוף היצירה, שבו בשקט ותרגישו את המוסיקה מתהדהדת בגוף. היכנסו דרך כל הדלתות שנפתחות, ונוחו בפנים.

 

לברך את פרעה

 

כשפרעה סוף סוף משחרר את העם, הוא מבקש ברכה. אולי לא נשתחרר לגמרי עד שנוכל לברך את החלק הרודן שבתוך עצמינו, את החלק שמדכא את הרוח והכריח אותנו לשיעבוד, קשור בשלשלאות של הרגלים מוכרים ומחניקים. הברכה הזאת יכולה לנבוע אך ורק מתוך חמלה עצמית וסליחה עצמית.

 

כיתבו ברכה לפרעה שבפנים בדרככם משיעבוד לשחרור.

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

My soul has dwelt too long among haters of peace. I embody peace, and though I talk til I am blue in the face, they insist on war.

פרשת יתרו, תשפ"ג - לפיכך נתנה [התורה] במדבר, דימוס פרהסיא במקום הפקר

פרשת ויגש - תשפ"ג - מי יתן שנהיה עם מאוחד בארצנו