זיכרון ומזכרות
מזכרת
אדי מחזיק את אמא שלי, ג'ואן, רוני עומד 1930 |
סבתא נלי עם רוני כתינוק 1924 |
סבתא נלי כנערה |
הסימנים על הכוס הם סימני צורף שעוד אפשר לפענח. עוגן, אריה, האות W, וכן האותיות J.G LTD. חיפוש באינטרנט גליה לי שהעוגן והאריה הם הסימנים של צורפים מהעיר ברמינגהם, בית הצורף היה J. GLOSTER, LTD, והאות W מכתיב את השנה 1921. השנה מלאו לכוס קידוש שלי 100 שנה.
דוד ונלי ג'ייקובס, סבא וסתבא שלי, התחתנו ביוני 1923 בברייטון שחוף הדרומי של אנגליה. המשפחה של נלי גרה באותו זמן בעיירה, שם קהילה יהודית גדולה. שניהם היו ממשפחות אמידות שהכירו הרבה שנים.
המשפחה של סבא היתה ותיקה יחסית ומבוססת, ממוצא ייקית. על פי מחקר שאמא שלי ערכה ב1973, סבא רבה של אבא שלה, זיגיסמונד ג'ייקובס, הגיע ללונדון בתחילת המאה ה19 עם אשתו, מווסטפליה שבגרמניה. הוא היה סוחר בעורות, והקים בית מסחר שנשאר במשפחה עד לפרישתו של הדוד רוני ב1991. אשתו הראשונה של זיגיסמונד חלתה ומתה בתנאים הקשים של לונדון באותה תקופה, אז הוא חזר לעיירת הולדתו והתחתן עם אחותה. גם האחות הזאת מתה בלונדון, והוא חזר והתחתן עם האחות השלישית! עד שנולד הנכד הצעיר, המשפחה היתה אמידה מאד בקהילה הלונדונית, ובתחילת המאה ה20, סבא רבה שלי נתן חסות לוולף ואכמן ומשפחתו, משפחה פולנית שהגיעה ללונדון ב1900.
וולף ואשתו פני היו ההורים של סבתא שלי. היא היתה הילדה האחרונה שנולדה עוד בפולין, או הראשונה שנולדה אחרי הגעתם ללונדון, ואחריה נולדו עוד 10 ילדים. כנראה שלפניה נולדו תינוקות שמתו בגיל צעיר, ועל כן קראו לה נחמה, אם כי באנגלית קראו לה נלי. אחיה הבכור התחתן עם הבת הבכורה של מש' ג'ייקובס, ג'נטה. כעבור כמה שנים, נלי התחתנה עם אדי, האח הקטן (מבין 7) של גיסתה.
משפחת ואכמן היתה שאפתנית מאד, כמו הרבה יהודים מאותה תקופה, ורק ביקשו להתבולל ולהתקבל על החברה הגבוהה בלונדון. וולף, האבא, התחיל בלונדון כ"מקליק" בתעשיית הנעליים. זהו העבודה הפשוטה ביותר בתעשיית הנעליים - המחבר בין הסוליה לגפה. הוא היה מקבל כמה גרושים על כל זוג נעליים. מהר מאד הוא טיפס בעבודה עד שנהיה מנהל ואז בעלים של מפעל נעליים. בד בבד, המשפחה עקפה את מש' ג'ייקובס הדתיה והמבוססת, גם בעושרה וגם במעמדה. בית מלאכה לנעלים שבמהרה הפך למפעל, ואז עוד מפעל. עד שבשיא תקופת השפל, אולי דווקא על אף השפל של שנות ה30 של המאה ה20, אחד הבנים עבר לאירלנד (הרפובליקנית החדשה), ופתח שם עוד מפעל נוסף, בעיר אידנדרי, ממערב לדאבלין, ושם חיו כאצולה ממש. הנכדים של אותו דוד סיימון, בנים לבני הדוד של אמא שלי, גרים שם עד היום. אחד מגדל סוסי מירוץ.
כאמור, המשפחה היתה מאד שאפתנית. הבנים של וולף היו גם מאד גבוהים. הבן השלישי, נורמן, היה די מופרע. הוא התחתן ארבע פעמים. בפעם האחרונה עם בת של משפחת אצולה נמוכה, אם כי רוב האחים והאחיות של סבתא שלי נישאו ליהודים/ות.
הזיכרון הוא שריר יהודי מוזר. הזיכרון הוא לא היסטוריה, אמר ההיסטוריון יוסף חיים ירושלמי, בספרו "זכור". ירושלמי כותב ש"זכור" מצווה שמופיעה הרבה פעמים בתורה, ואפשר לראות ביהדות כולה כטכנולוגיה של זיכרון, סדרה של פעולות שמתוכננות להנכיח את העבר בהווה. הרבה יהודים מחפשים עבר שימושי, הוא כותב, אך הם לא רוצים את העבר שמוצע ע"י ההיסטוריונים, אלא משהו יותר לירי, יותר ספרותי.
הזיכרון האחרון שיש לי של הדוד רוני, השבת האחרונה שנוכחתי כשהוא קידש על היין בשבת היה באוגוסט 2009. היינו שבוע באנגליה בדרכינו חזרה משנתיים בארה"ב. אני, עליזה, שני ילדים מתבגרים, ותשע מזוודות עמוסות למדי, הופענו על מפתן הבית שהדודים שלי כבר גרו בו 60 שנה. בית שעומד לבדו על המגרש בצפון לונדון, בית שהיום היה בהישג יד רק של הייטקיסטים או רופאים מומחים. אנחנו בילינו יפה במשך היום ובערבים ישבנו וסיפרנו לדודים שלי על ההרפתקאות. ביום שישי, הם נסעו להלוויה של בן משפחה בחוף הדרומי, והבטחנו להכין סעודת שבת.
הם חזרו בשעה מאוחרת. אך בקיץ הלונדוני, עם דימדומי הערב הארוכים כל כך, השבת בקושי נכנס בשעה תשע, כשהדוד שלי בן ה83 סוף סוף התישב לקדש על היין. והוא היה במיטבו, לפחות מבחינה רוחנית, אולי כי הוא התמלא בהרהורים על סופו עצמו, מי יודע. רוני תמיד דיבר עם אלהים בגוף שני. תמיד "אתה". והוא תמיד היה מברך במילים שלו לפני ששר את הקידוש. "אנחנו מלאים בהתרגשות ובתודה על שהעלית בידינו להסב ביחד" ומשפטים שכאלה, אך באנגלית, בקולו העמוק. ובאותו הערב, נדמה היה שהוא האריך בברכות הללו, בין אם זה היה לכבוד הביקור שלנו, או בעקבות ההלוויה, או משהו אחר, שמתי לב שהוא האריך בברכות שלו. והשמיים אט אט הופכים מכחול עמוק לכחול עמוק עוד יותר, מחשיך יותר ויותר, ואף פעם לא הרגשתי את אלהים כל כך קרוב. כאילו הברכות של הדוד שלי משכו אותו, יתברך, והוא הציץ מעל לגדר הגינה ממש. בדימיון שלי, אלהים התקרב אלינו ממש בשמים הכחולים כל כך באותו הערב.
תגובות
הוסף רשומת תגובה
תורה מצווה אותנו לשמור על כבוד הבריות. We are commanded to protect the honor of every human being. Please comment appropriately.