תולדות - מה הגבריות האידיאלית?

 

תולדות תשפ"ג

מה הגבריות האידיאלית? 

 

כל שנה בחודש נובמבר, גברים מגדלים שפם למען בריאות גברים. בריאות גברים? כן. נובמבר? כן. לעמותה שמקדמת את המיזם קוראים "מובמבר" - הלחם בין שם החודש "נובמבר" לבין המילה לשפם באנגלית "מוסטאש". העמותה הוקמה באוסטרליה ב2004 והתחיל לשווק את הפעילות ברמה בינלאומית ב2007, כולל בישראל. ב2012, העמותה נרשמה ברשימת 100 עמותות מובילות בעולם.

אז מה זה "מובמבר"? מה העניין בבריאות גברים? דבר ראשון, העמותה מדגישה טיפול בשלושה שדות של בריאות - מחלות מין, סרטן האשכים וסרטן הערמונית, וכן בריאות הנפש.

חשוב להבין שבעולם המערבי, תוחלת החיים הממוצעת של גברים קצרה ב4.5 שנים משל נשים. יותר מ10 מיליון גברים בעולם נבחנים עם סרטן הערמונית. סרטן האשכים הוא הסרטן הנפוץ ביותר בגברים צעירים. ובתחום ברואות הנפש, 69% מסך ההתאדבויות בעולם הן של גברים.

------------------

אז מה כל זה קשור לפרשת תולדות?

בפרשה שלנו, אנחנו רואים את יצחק ואשתו, רבקה. בהתחלת הפרשה, הם לומדים שקשה קצת להיכנס להריון, ויצחק מתפלל לה' "לנוכח אשתו", כדי שהיא תוכל להיכנס להריון. עלינו ללמוד כבר ממעשה זה של יצחק. הפוריות היא פעילות של שיתוף פעולה, אבל אחרי המעשה הראשון, ועד שהילדים יוצאים לאוויר העולם, העבודה היא של האשה, ולא של הגבר.

הדבר הבא שאנחנו לומדים בפרשה, רבקה מתקשה בהריון. והיא הולכת לדרוש את ה'. לבדה. יצחק היה במקום אחר. וזה בסדר - עוד שיעור - הגבר לא צריך להיות מעורב כל הזמן בחייה של אשתו, גם לא כשהיא בהריון עם יורשיו. כך רבקה לומדת שהיא בהריון ועוד עם תאומים. ואז הבנים נולדים, ואחד שעיר ואדום, והשני חלק (וכנראה לא אדום).

עשו ויעקב שני סטריאוטיפים גבריים: עשו הוא "עשוי" - נולד כבר גבר, מכוסה שיער, צייד, איש שדה, כל הזמן בחוץ, לומד פעילות פיזית באופן טבעי, כמו חיה. יש פה דברים חיוביים - חיבור אל הטבע, פעלתנות, יחס חיובי לגוף. אבל מצד שני יש כאן יצריות, תזזיתיות, וחוסר התחשבות בשאר העולם. עשו בז לבכורה שלו כי הוא רעב, אבל אחר כך בוכה על "עשו לי, שתו לי" כי חסר לו ההתחשבות לעתיד. אביו אוהב אותו "כי ציד בפיו". לא ברור אם ציד בפה של עשו או בפה של יצחק.

לעומתו, יעקב. איש תם, יושב אוהלים. הוא נשאר בבית, לומד, עוזר לאמא. לא חזק, לא מתעסק בהתעמלות וכו'. הוא חלק, כלומר העור שלו לא שעיר. מה גם, אמו אוהבת אותו ועוזרת לו להתחכם ולרמות את אחיו ואביו.

איזה מהם עדיף עלינו? ברור לנו שהסופר המקראי מעדיף את יעקב, כי הסיפור הוא סיפור שלנו, בני ישראל. אנחנו מכירים את ההמשך. בקריאה תמה רואה שיעקב הוא המועדף, אבל הכאב של עשו בסיפור הברכה מסופר בצורה שקולטת את הרגש שלו ומזדהה עם תחושת המנודה.

 

------------------

 

מה היא הגבריות האידיאלית? האם הגבר המחוספס, השעיר, פרא האדם הוא הגבר האולטימטיבי? האם הגבר הלמדן, השקדן, הידען הוא הוא הגבר הרצוי? פרשת תולדות מעלה את השאלה הזאת ביתר שאת. אבל השאלה מרחפת מעל לכל ספר בראשית, למן האדם הראשון. שאלתו של קין המשתמעת מהמילים "לֹ֣א יָדַ֔עְתִּי הֲשֹׁמֵ֥ר אָחִ֖י אָנֹֽכִי" לא מקבלת תשובה כמעט עד סוף הספר.

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

My soul has dwelt too long among haters of peace. I embody peace, and though I talk til I am blue in the face, they insist on war.

פרשת יתרו, תשפ"ג - לפיכך נתנה [התורה] במדבר, דימוס פרהסיא במקום הפקר

פרשת ויגש - תשפ"ג - מי יתן שנהיה עם מאוחד בארצנו