רשומות

בראשית - מזל שנבראו גם עצים

השנה בקריאה של פרשת בראשית, ממש על ההתחלה, בלט לי שאמנם בראשית ברא ה' את השמים ואת הארץ, אבל היו כבר מים. מה פתאום? מי כתב את הסיפור הזה? הנה, שני הפסוקים הראשונים: בְּרֵאשִׁית, בָּרָא אֱלֹהִים, אֵת הַשָּׁמַיִם, וְאֵת הָאָרֶץ. וְהָאָרֶץ, הָיְתָה תֹהוּ וָבֹהוּ, וְחֹשֶׁךְ, עַל-פְּנֵי תְהוֹם; וְרוּחַ אֱלֹהִים, מְרַחֶפֶת עַל-פְּנֵי הַמָּיִם. לא רק זאת, ועוד – בסיפור השני של הבריאה, שמתחיל בפרק ב, פסוק ד, גם כאן, אין אזכור של בריאת המים, אם כי המים כן מגיעים ממקום כלשהו:   אֵלֶּה תוֹלְדוֹת הַשָּׁמַיִם וְהָאָרֶץ, בְּהִבָּרְאָם:  בְּיוֹם, עֲשׂוֹת יְהוָה אֱלֹהִים--אֶרֶץ וְשָׁמָיִם. וְכֹל שִׂיחַ הַשָּׂדֶה, טֶרֶם יִהְיֶה בָאָרֶץ, וְכָל-עֵשֶׂב הַשָּׂדֶה, טֶרֶם יִצְמָח:  כִּי לֹא הִמְטִיר יְהוָה אֱלֹהִים, עַל-הָאָרֶץ, וְאָדָם אַיִן, לַעֲבֹד אֶת-הָאֲדָמָה. וְאֵד, יַעֲלֶה מִן-הָאָרֶץ, וְהִשְׁקָה, אֶת-כָּל-פְּנֵי הָאֲדָמָה. אז מה אנחנו יכולים להסיק מהעניין הזה? הכותב הקמאי לא ממש הבין את העולם, והסיפורים של הבריאה, אנחנו לומדים מהמחקר, באים להסביר לנו משהו שאנחנו לא ממש מבינים. ...
תמונה
  סוכות תשפ"א עברו לנו הימים הנוראים, עיקר עבודת גדיד התמרים מאחורינו, החום של הקיץ מתחיל לרדת והימים מתחילים להתקצר באופן ניכר. והנה, הסגר נמשך ואי אפשר לחגוג את חג סוכות באופן שהתרגלנו בקיבוצי הערבה. ארוחות החג נאכלות בסוכות משפחתיות, ולא בסוכות הענק שליד חדרי האוכל הקיבוציים.  חג סוכות נרקא בפי חז"ל "החג" בה"ה הידיעה. במקרא הוא נקרא חג האסיף, ובספר נחמיה הקורא המופתע מגלה שבין כיבוש הארץ ע"י יהושע בן נון ועד שיבת ציון, לא חגגו אותו כלל וכלל. אישית, נולדתי בסוכות, ועל כן קראו לי שמחה (אמנם אני נוהג להשתמש בשם השני שלי, דניאל). אולי זאת הסיבה שסוכות הוא החג האהוב עלי בשנה. אבל אני חושב שיש בחג כמה מרכיבים מיוחדים שעושים אותו למרגש במיוחד, גם השנה.  יש שני מצוות עיקריות בחג סוכות: בניית הסוכה והישיבה בה, ונטילת ד' מינים. האחד מעשה משפחתי, קבוצתי, מתמשך (הרי לא בונים את הסוכה בן רגע, ואחרי שבונים אותו, יושבים בו למשך כל השבוע), והשני אישי ורגעי, כי הרי נטילת ד' מינים הוא מעשה של כמה רגעים באמצע תפילות הבוקר ע"י היחיד.   על כן, ידוע על מחלוקת שה...

בית מדרש אלול מפגש ראשון שקופיות - מזמור כ"ז כתרגיל מודעות עצמית

תמונה
 

דרשה פרשת שופטים תש"ף (דברים טז יח – כא ט, הפטרה ישיעהו נא יב – נב יב)

  כתבתי דבר תורה זה במשך השבוע אך לא סיימתי אותו. ביום חמישי כל המדינה מזועזעת מהאונס המתועב שאירע באילת. אני לא יודע איך להגיב במסגרת דבר תורה אלא לומר את המילים של הפסוק השלישי בפרשה : צֶ ֥ דֶק צֶ ֖ דֶק תִּרְדֹּ ֑ ף לְמַ ֤ עַן תִּֽחְיֶה ֙ וְיָרַשְׁתָּ ֣ אֶת־הָאָ ֔ רֶץ אֲשֶׁר־יְהֹוָ ֥ ה אֱלֹהֶ ֖ יךָ נֹתֵ ֥ ן לָֽךְ ׃ והמפרשים אומרים על זה שני דברים: א כתוב צדק צדק כדי להזכיר שאת הצדק רודפים אך ורק בצורה צודקת. ב למען תחיה וירשת: לא מספיק לקיים מערכת משפט הוגן – אלא גם חייבים לדבר עם הבנים, וללמד אותם החוק והטעם לקיים את החוק – לימוד אזרחות לשמה – למען ימשיכו מסורת של עם שמקפיד על עשיית צדק וצדקה. הרד"צ הופמן אמר לפני כמאה שנה "הצדק הוא עמוד התווך של המדינה; בלעדיו אין לה קיום ." מדינה שמתנהלת ע"י חשוד בפלילים לא פלא שבניה חשודים בפלילים. מדינה שמנהלת כיבוש מושחת לא פלא שבניה משחיתים. פילגש בגבעה כבר הזכירו? אדון הסליחות, בוחן לבבות, חטאנו לפניך. רחם עלינו! ********************************************************************************** אני כל כך מתרג...

בית מדרש אלול - "אִם אֵין אֲנִי לִי, מִי לִי. וּכְשֶׁאֲנִי לְעַצְמִי, מָה אֲנִי. וְאִם לֹא עַכְשָׁיו, אֵימָתָי"

  "אִם אֵין אֲנִי לִי, מִי לִי. וּכְשֶׁאֲנִי לְעַצְמִי, מָה אֲנִי. וְאִם לֹא עַכְשָׁיו, אֵימָתָי" בית מדרש לחודש אלול ארבעה מפגשים בזום בימי שני בשעה 20:30. חודש אלול בסימן " א ני ל דודי ו דודי ל י". במפגשים של בית המדרש, נתרכז בשאלות שעולות לקראת השנה החדשה של הפרט בתוך הקהילה, העצמי לעומת הזולת, היחד הבין-אישי, היחד הקהילתי והיחיד בתוך היחד. מקורות מחז"ל ועד לחלוצי המאה ה21. 24.8 אני – תיקון עצמי – כלים לחשבון נפש 31.8 לדודי – תיקון במערכות יחסים, הקשבה, יכולת הכלה 7.9 ודודי – תיקון קהילתי – כמה אנשים אפשר להכיל? 14.9 לי – תיקון עולם – האם זה אפשרי? בהנחיית דניאל בורשטיין, הרב האזורי חבל אילות   https://www.facebook.com/Arava.Rabbi/posts/134767058290400

לקראת ט' באב: אחרי קריסת הכונן הקשיח - מדיטציה על מצב העולם המיתי היהודי

מאת ר' זלמן שחטר-שלומי, זצ"ל (1924-2014) המאמר הזה נכתב לראשונה בשנות ה90 של המאה העשרים. רב זלמן שימש אז כיו"ר "חכמת העולם" באונ' נארופה בבולדר, קולורדו. האינטרנט היה רק בהתחלה ועוד לא היו טלפונים חכמים. רב זלמן תמיד הרגיש בבית עם מחשבים, והשאלת הדימוי עדיין מדבר אלי. מאנגלית: הרב דניאל בורשטיין  הכונן הקשיח שלי קרס, וגם לוח האם. אם אי פעם קרה לך קריסה כזאת ב"הרחבת הזיכרון", בכלי בו אתה מחזיק את המידע שלך, תבין מה עבר עלי כשתמיכת העולם שלי הבלתי-נראה, הקיברנטי, הפך בלתי זמין. סוג של דיכאון תלוי-מחשב, אבל על כל הקבצים שלא גיביתי, שהם אבודים לנצח. וכשנזכרתי במה שאבד לי, הבטחתי לעצמי לעשות הכל כדי להחזיר את הכל למצב של לפני הקריסה, כדי שהחיים שלי יכלו להמשיך ללא הפרעה. ובמקרים כאלה, ככה אנחנו עושים. עכשיו דמיינו שזה היה מחשב DOS שקרס, וכשעובדים על החזרת המערכת, אתה לומד שלוח אם חדש, מעבד מרובה ליבות, כרטיס רשת מהיר יותר, גרסת חלונות הכי עדכני, כל זה זמין – אפילו תוכל לשפר את המצב אם תבנה פלטפורמה רחבה יותר וחזקה יותר עבור מסד הנתונים. אזי –...